חיזוק האינטליגנציה הרגשית של ילדים | צילום: shutterstock
חיזוק הבריאות הרגשית והמנטלית של ילדיכם פותח עולם חדש של אפשרויות בפניהם, אך מהי אינטליגנציה רגשית? ידוע לנו כיום כי חסך רגשי מפריע לאינטלקט ולהצלחה בתחומים שונים בחיים, וההורים הם אלה שיכולים לעזור לילדים לממש את הפוטנציאל.
איך עושים זאת?
אלו הכלים שיעזרו לכם לגדל ילדים מצליחים, שמחים ושלמים עם עצמם:
- מדוע חשוב לאזן בין אינטליגנציה רגשית לשכלית כבר מגיל צעיר?
אינטליגנציה רגשית (EQ), המוגדרת כחשיבה אינטואיטיבית עם הלב והגוף, מתפתחת כבר בשנותיו הראשונות של הילד. דרך תגובת הוריו לצרכיו, לומד הילד כיצד להגיב למצוקה רגשית והתעללות, לשלוט בפחדים, להביע אמפתיה ואהבה ולפתח דמיון ורעיונות חדשים. אותן חוויות, הנחיות והתניות שנרכשות מהילדות, ישפיעו ויעצבו את חייו הרגשיים.
טיפוח אינטליגנציה רגשית אצל ילדים תאפשר להם להתחבר לרגשות, לשלוט בדחפים וכעסים, להירגע באופן עצמאי, לפתח את החושים והמוטיבציה, לזהות סכנה ולגלות תושייה והתמדה. מודעות ודימוי עצמי גבוהים עוזרים ליצור קשרים וכישורים חברתיים תוך שמירה על ה"אני" בתוך הקבוצה, אמפתיה והקשבה לאחר. אינטליגנציה שכלית (IQ), המוגדרת כחשיבה הגיונית והסדרתית, תעזור לילדים ביישום תהליכים וביצוע מטלות, שמירה על סדר וגבולות מוגדרים, ריכוז ומיקוד, ניהול והגדרת זמנים ומצבים, פיתוח חשיבה לוגית ועוד. כיצד משלבים בין השתיים? אלברט איינשטיין הגדיר זאת כך: "חשיבה לוגית תוביל אותך מנקודה A לנקודה B, הדמיון יוביל אותך לכל מקום". הרמוניה ויחסי גומלין טובים בין "המוח הרגשי" ל"חשיבה הגיונית", כשהרגש מנחה את הרציונל והרציונל "מנהל" את הרגשות, משפרים את היכולת אחד של השני ותורמים להצלחה בחיים.
- הפחד הוא חבר
הנחת הבסיס שלנו צריכה להיות שפחד הוא רגש נורמלי, כמו כל רגש אחר. אם נבין שתפקיד הפחד לאותת על סכנה ולעודד להתגונן, נוכל להשתחרר מפחדים נטולי כל בסיס ולא נעביר לילדינו חרדות ופחדים מיותרים.
בתוך ההבחנה שבין פחד טבעי לזה החסר אחיזה, טמון המפתח המאפשר לילד לתת ביטוי לחששות שלו ובעתיד אף להתמודד איתם ולהשתחרר מהן. - החופש להקשיב ולהרגיש
דברו עם ילדיכם ועודדו אותם להקשיב ולדבר על התחושות, הרגשות והמחשבות שעולות ולא להפנימם – במיוחד כשהם חוששים או מרגישים חוסר אונים, כעס, תסכול או כל רגש שלילי אחר.
אפשר להשתמש במשחק ודמיון מודרך אם לילדים קשה לבטא את התחושות שלהם במילים. לדוגמה, בקשו מהילד לצייר את הרגשות הקשים שהוא חווה או לצייר את גופו ולסמן היכן נמצא הרגש ואיך הוא נראה. אפשר גם להמציא סיפור בהמשכים המבטא רגשות ולהפוך אותו למשחק ועוד. המפגש עם הרגש דרך הדמיון והמשחק, יפחיתו את עוצמת הכאב הרגשי והפיזי. - מיצוי הפוטנציאל התורשתי
חיבוק, חום ואהבה של הורה הם מרכיב חשוב לפיתוח בריאות רגשית, מוטיבציה וויסות מתחים. הם משפיעים על מערכת החישה ומשמעותיים ביותר להתפתחות ומיצוי הפוטנציאל של כישורים אמנותיים, אתלטיים ושכליים – תכונות שמועברות בתורשה.
אל תחסכו באהבה, ספקו לילדיכם את החום שהם זקוקים לו ואת חוויות הסביבה שתאפשרנה להם להתפתח. - כוחן של מילים
בגיל צעיר, המודעות של הילדים אינה מפותחת דיה כדי להבין ביקורת.
לכן, משפטים ביקורתיים כמו "עוד הפעם אתה לא מבין", "לא מגיע לך", "מה אתה תינוק?" או "תפסיק לעשות הצגות" נצרבים כעובדות מוחלטות בתת־המודע של הילדים ומעצבים באופן בלתי מודע את ההתנהגות והפוטנציאל שלהם בהמשך חייהם. היו מודעים למילים והימנעו מביקורת כוללנית והרסנית. - חשיבות המשחק
פנו זמן איכות למשחק עם הילדים, יש לכך השפעה עצומה. המשחק הוא מפתח לשיפור כושר הלימוד והביצועים של ילדיכם כבר מגיל ינקות.
באמצעות המשחקים תעודדו אצל ילדיכם את הסקרנות, היצירתיות, והרצון ללמוד כדרך חיים.
- כל ילד הוא עולם ומלואו
כל אחד מגיע לעולם הזה עם מה שמייחד אותו מכולם ועם מה שמאחד אותו עם כל העולם.
ילדינו שונים אחד מהשני ונולדים גם בתקופות שונות, לכן חשוב שננקוט בהורות גמישה ונהיה מספיק רגישים וקשובים לצרכים האישיים של כל אחד מהם. כך ניצור אצל ילדינו מרחב להתפתחות וביטוי אישי, שביעות רצון והרמוניה משפחתית. - חופש בחירה
מלידה עד גיל שש המוח של הילד מסוגל לעבד כמות גדולה מאוד של מידע. בשלב זה ילדים בוחנים בקפידה את הוריהם וקולטים ישירות אל תת־המודע את דרך ההתנהגות והאמונות שלהם.
לכן, חשוב שנאפשר להם לפתח יכולת בחירה, עצמאות מחשבתית, ביטחון, מיקוד, ואמון בעצמם. לדוגמה, העניקו שתי אפשרויות לבחירה בדברים שנראים כמתאימים: בלבוש, סיפור שרוצים להקריא, משחק משותף. - דימוי עצמי
בגיל שש, ילדים מתחילים להשתלב באופן עצמאי בחברה. הם עוברים משלב ה"אני" לשלב "אנחנו" ורוכשים מיומנויות חדשות המכשירות אותם לקראת המקום שלהם בחברה. הם מתחילים לבטא את כישרונותיהם בתחומים שונים, לומדים דרך הציונים על חובת הוכחה, שכר ועונש, הספק והתמדה, שוויוניות והערך שלהם בקבוצה.
ברגעים אלו חשוב מאוד לחזק, לתמוך ולהעצים את הדימוי העצמי של הילד. חשוב שידע שמעמדו וערכו בחברה תלויים בערך שלו לעצמו וכיצד עליו לשמר את ה"אני" שלו בתוך הקבוצה, מבלי לבטלו כדי להיות שייך. - "הון אישי" ו"הון חברתי"
"הון אישי" הוא הנתונים האישיים שאיתם מגיעים למערכת החינוך, כגון רקע משפחתי, מנת משכל, תכונות מולדות ועוד. "הון חברתי" הוא הכישורים שאיתם ילדינו יוצאים ממערכת החינוך. כשילד מצליח לתרגם את ההון האישי להון חברתי, סביר להניח שייהנה ויגיע להישגים רבים יותר בחייו ויחיה חיים טובים יותר.
לסיכום, אהבה מפרה ומחברת אותנו לעצמנו ולכל, בלי שום תנאים, לרגשות, למחשבות ולפוטנציאל הגלום בנו. כשילדים מגיעים לעולם מתוך אהבה ורצון וגדלים להורים המעניקים סביבת חיים בונה, תומכת ויוצרת באחראיות הדדית, הם יפתחו כוח אישי מאוזן ויגדלו להיות אנשים אופטימיים, עצמאיים ומצליחים בחיים.